Strona 1 z 1

Konwersja z HB1 9004 do H4

PostNapisane: 17 paź 2022, 23:05
przez Legend
I taki ciekawy problem.

Chciałem w końcu w moim Trooperze z USA wymienić lampy na takie pod żarówkę H4 i jakżesz się zaskoczyłem, gdy okazało się, że nie wystarczy po prostu polutować kabelki i zamienić kostkę. Dzieją się jakieś przedziwne rzeczy. Jestem to w stanie ta podłączyć, że mijania są ok, ale gdy włącze długie to żarnik lekko się świeci i nie wyłacza się żarnik od mijania. Qrde 2h przy tym kopałem i odpuściłem. Podmieniłem jeszcze przekaźnik w puszczce pod maską z wersji EU, ale też to samo....

Re: Konwersja z HB1 9004 do H4

PostNapisane: 17 paź 2022, 23:35
przez Jake
O. Nawet nie wiedzialem ze w USA maja HB1. Czemu wymieniasz? Kwestia odblysnika z symetrycznym odcieciem czy bardziej lubisz H4?
Nie pomieszales pinow? To co opisujesz to brzmi jak brak masy lub zamienione piny.

Re: Konwersja z HB1 9004 do H4

PostNapisane: 17 paź 2022, 23:51
przez Legend
Hb1 nie lezą wszędzie i trzeba pamiętać by je wozić. Wg mnie słabo świecą i na pewno kwestia zgodności z przepisami.

tam się w ogóle dziwne rzeczy dzieją. na kablu, gdzie jest masa potem pojawia się prąd. Zgłupiałem. Muszę poszukać schematów na usa, może mnie "oświeci"

Re: Konwersja z HB1 9004 do H4

PostNapisane: 18 paź 2022, 00:05
przez Jake
Jakbym mial do Cb blizej to bym chetnie w tym pogrzebal. Nie mam schematu do wersji USA, ale to jest tak prosty uklad ze nie spodziewam sie cudow. Pokaz fote skrzynki bezpiecznikow pod maska - w Europejczykach jest tak, ze jeden przekaznik zalacza reflektory w ogole, a drugi przelacza krotkie/dlugie.
Pamietasz ze H4 wcale nie ma masy na srodkowym pinie?

Re: Konwersja z HB1 9004 do H4

PostNapisane: 18 paź 2022, 00:29
przez Legend
H4 ma mase na prawym skrajnym pinie patrząc od przodu na złącze - masa jest stała.

HB1 ma masę na tym skrajnym, po przełączeniu na długie pojawia się tam napięcie. Środkowy w HB1 ma stałe napięcie. Co istotne, w HB1 po włączeniu długich świecą się wszystkie sekcje żarówki. W h4 gaśnie mijania czyli górny żarnik i pali się jedynie środkowy. Porobię fotki w wolnej chwili - poddałem się z tym tematem i składam na starych lampach.

______

coś takiego znalazłem. Na pewno jest do wersji na HB1, jakieś porównanie z wersją na H4? :D

a tu jeszcze pinout HB1 9004 co ciekawe jest taki sam jak H4.... U mnie ta żarówka Hb1 działa OK, ale tak wpięte H4 juz nie....

Re: Konwersja z HB1 9004 do H4

PostNapisane: 18 paź 2022, 02:54
przez Jake
Przeanalizuje ten schemat rano, bo teraz juz troche przysypiam.
Swoja droga polecam taka zabawke:
Obrazek
Multimetrem mozna w prawdzie zrobic to samo, ale tym jest 5x szybciej, plus sprawdza pod obiazeniem, wiec do diagnostyki instalacji w aucie gdzie czesto sa po drodze zarowki itp. rewelacja.
Ja mam akurat wersje bez oscyloskopu za paredziesiat zlotych, o taka: https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... Oq4cI&mp=1

Re: Konwersja z HB1 9004 do H4

PostNapisane: 18 paź 2022, 22:40
przez Legend
fajne, ale myślę, że u mnie problem leży w niezrozumieniu totalnym zasady działania tejże.

temat odpuściłęm i zostawiłem póki co HB1.

Najciekawsze jest to, że jak wypiąłem wtyczkę z żarówki z jednej strony to z drugiej na przewodzie, wk órym nie było napięcia to cudownie się ono pojawiało. Nie należę do zbyt spokojnych ludzi .....

Re: Konwersja z HB1 9004 do H4

PostNapisane: 24 paź 2022, 17:00
przez Jake
Sorry, kompletnie zapomnialem.
Wzystko co Cie interesuje na schemacie zaznaczylem na pomaranczowo:
Screenshot_6.png
Screenshot_6.png (296.93 KiB) Przeglądane 4085 razy

W obwodzie z schematu logika jest nastepujaca:
Glwmy przelacznik swiatel po przelaczeniu na "mijania" podaje mase na przekaznik pod maska. Ktory zalacza plusa prosto na odczep wspolny zarowek w reflektorach. Jednoczesnie manetka przy kierownicy bezposrednio przelacza mase pomiedzy wloknem mijania a wloknem drogowych. Nie ma tu drugiego przekaznika od tej funkcji, wiec manetka przy kierownicy jest obciazona calym pradem zasilajacym zarowki - zle rozwiazanie, ale niestety czesto stosowane. Europejskie Troopery maja juz dwa przekazniki do tego.

Tak czy inaczej - ten schemat bez zadnego problemu dzialalby z H4-kami bez zadnych modyfikacji. Na Twoim miejscu upewnilbym sie jeszcze raz - ktory przewod dokladnie jest czym. Wez sobie karteczke i zrob mini tabelke:
Screenshot_7.png
Screenshot_7.png (48.58 KiB) Przeglądane 4083 razy

Na jej podstawie bezblednie stwierdzisz ktory kabel jest ktory, potem podepnij zgodnie z pinami na obrazku (widok na zarowke od stron pinow) i musi dzialac. Jesli wyjdzie Ci inna logika w tabeli - wrzuc ja tu, bedziemy rozkminiac. Tylko pamietaj, ze do pomiarow musisz odlaczyc obie zarowki, bo inaczej wyjda bzdury (przewodnosc zarnika).
Jak robilem w 4R dalekosiezne to myslalem ze zeswiruje - te same problemy co Ty, jedno wlaczam, drugie sie wylacza, przepinam inaczej, swieca na przemian, albo wszystko na raz, cyrk. Oczywiscie wina byla moja bo pomieszalem piny i nie ogarnalem jak dziala sterowanie w 4R. Chwila zastanowienia- trzy pomiary, zrozumienie tematu i juz podlaczylem jak nalezy i wszystko zadzialalo.

Re: Konwersja z HB1 9004 do H4

PostNapisane: 24 paź 2022, 20:57
przez Legend
no właśnie, będę musiał do tego siąść bo zdaje się, że z autem zostanę na dłużej[2 lata na mnie to długo] bo wpienia mnie to hamerykańckie świecenie. Aktualnie przód już poskładany i auto jeździ.

Dostałem tanią rurę delty 4x4 na przód więc i tak będę rzeźbić mocowania więc pewnie to będę rozbierać.... zobaczymy.

dzięki za rozjaśnienie tematu.

aczkolwiek napewno dokładnie wszystko sprawdziłem i miałem opisane...ale być może gdzieś powstał szkolny błąd.

Re: Konwersja z HB1 9004 do H4

PostNapisane: 24 paź 2022, 21:15
przez Jake
Czeski blad zdarza sie najlepszym. Mozliwe, ze faktycznie cos jest gdzies zamotane, ale wtedy byloby dziwne ze te HB1 swieca jak nalezy....
Jak cos to pisz - bedziemy rozkminiac.